Xplora Innovatielab

Organiseren met Trello

Met meer mensen aan een project of planning werken en toch het overzicht bewaren. Of samen een inventarisatie maken van een onderwerp en deze categoriseren en becommentariëren. Dat kan met Trello.

Je overziet gemakkelijk de stand van zaken en communiceert effectiever per item, waardoor het geen 'communicatiebrij' wordt.

Trello mogelijkheden

Je werkt met een zogenaamd Trello-bord, een scherm dat je zelf indeelt met lijsten. Als je wilt voeg je later weer nieuwe lijsten toe en reorganiseer je de indeling. Het bord weerspiegelt de ontwikkeling van je project, team of workflow.

Zo richt je bijvoorbeeld een ‘verwerkingsstraat’ in:

  • to do
  • in behandeling
  • ter controle
  • afgewerkt

Bij de gewenste lijst voeg je items (taken, onderwerpen) toe op kaarten. Kaarten versleep je gemakkelijk van de ene naar de andere lijst.

Per kaart kun je het volgende toevoegen en delen:

  • beschrijving
  • opmerkingen
  • leden
  • labels
  • checklist
  • vervaldatum
  • bijlagen

Trello heeft daarbij een zoekfunctie voor het snel terugvinden van onderwerpen of informatie. En naast een desktopversie is er ook een app-versie voor smartphone en tablet.

Maak een account aan op https://trello.com/ of gebruik hiervoor je Google account.

Didactische toepassingen

Studenten kunnen Trello gebruiken om samen te werken in projectgroepjes. Bijvoorbeeld voor het gedetailleerd uitwerken van een planning of takenlijst.

Docenten kunnen Trello gebruiken voor het ontwerpen van een lesplanning en deze vervolgens delen met collega’s of studenten.

Vergelijkbare tools

Er zijn meer tools om plannen en organiseren te vergemakkelijken. De bekendste zijn Todoist en Remember The Milk. Vaak is het een kwestie van persoonlijke voorkeur welke het beste werkt.

Handleiding Trello

Het artikel A Guide to Trello for Life and Project Management gaat dieper in op de mogelijkheden van deze toepassing.

Laatst bijgewerkt op 21 februari 2017.